وبلاگ شخصی علیرضا داودی

وبلاگ شخصی علیرضا داودی دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی

وبلاگ شخصی علیرضا داودی

وبلاگ شخصی علیرضا داودی دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی

وبلاگ شخصی علیرضا داودی

مطالبی که به نظرم جالب می آید را در این وبلاگ منتشر خواهم کرد.

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

با کنترلر ها روزانه سر و کار داریم.تقریبا همه جا حضور دارند. از وسایل منزل گرفته تا خودرو ها و هواپیما و … بهتر بگم همه چیز.

به طور ساده به چیزی که مسول کنترل است کنترلر می گوییم. علم کنترل از چندین قرن پیش وجود داشته است ولی آن زمان ها کنترل کننده ها به صورت مکانیکی بوده‌اند ولی در عصر حاضر که هه چیز دیجیتالی شده است کنترل کننده ها هم از این قاعده مستثنا نبوده‌اند و آن‌ها نیز دیجیتالی شده‌اند.

علم کنترل بسیار کاربردی است و کسی که بر مفاهیم این علم مسلط باشد تقریباً هر وسیله ی الکترومکانیکی که مد نظر داشته باشد را می‌تواند با کمی ابتکار بسازد.

یکی از استادان بزرگ رباتیک می‌گوید : “کنترل مانند یک چکش است و رباتیک مانند میخ و من به وسیله ی این چکش هر میخی را می‌توانم بکوبم ”

نکته ی جالبی که در پیاده‌سازی بیشتر کنترل کننده ها به گفته ی آقای وسکات که یک برنامه نویس کنترلر حرفه‌ای است وجود دارد این است که در بیشتر موارد نیازی نیست که شما یک متخصص کنترل باشد تا آن کنترل کننده را پیاده‌سازی کنید و اگر تنها با مفهوم کلی کنترلر و همچنین چندین کنترلر معروف آشنا باشید به راحتی کارتان پیش می رود.

کنترل یکی از دروسی است که به دانشجویان کامپیوتر گرایش نرمافزار تدریس نمی‌شود ولی به نظر من یکی از علم‌هایی است که هر مهندس باید با آن آشنا باشد. پس نمی‌توان با این دلیل که چون در برنامه ی آموزشی ما نیست پس نباید دیگر سراغ آن برویم, این علم را رها کنیم و آن را یاد نگیریم.


یکی از کنترل کننده های معروف , کنترل کننده ی PID است که بیش از ۸۰ درصد کنترل کننده ها از این نوع هستند.

یادگیری این کنترل کننده اصلاً مشکل نیست و نیز لازم نیست که شما یک دوره ی کامل درس کنترل را گرفته باشید تا بتوانید آن را بفهمید.

پس زمان را از دست ندهید و با منابع زیر شروع به یادگیری کنید :

دریافت
عنوان: راهنمای میتدی کنترل کننده ی PID
حجم: 826 کیلوبایت
توضیحات: به صورت بسیار مبتدی و با زبانی صریح شما را با مفهوم کنترل کننده ی PID آشنا می کند.
دریافت
عنوان: برنامه نویسی PID
حجم: 309 کیلوبایت
توضیحات: آموزش برنامه نویسی PID

۹ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۹۲ ، ۱۸:۵۰
علیرضا داودی